Понеділок, 29.04.2024, 14:07
Сайт вчителя математики Гречишко Надії Василівни
Україна єдина
Меню сайту
Сайт існує
ПОГОДА
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Опис власного досвіду

 Тема досвіду

Впровадження   інформаційних технологій на уроках математики, як засіб підвищення мотивації навчання

Автор: Гречишко Н.В., вчитель математики вищої категорії Орлицьої  загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Кобеляцької райдержадміністрації Полтавської області

Сфера застосування

Загальноосвітній навчальний заклад, середня та старша школа.

На даний момент відбувається революція в способі отримання знань. Завдяки розвитку інформаційних технологій знання всюди, треба лише знати спосіб їх отримання. Доступ до знань знецінився, а разом із цим учитель втратив монополію на знання. Але це не означає, що роль вчителя знівелювалась і він тепер непотрібний. Навпаки, роль вчителя зростає. Адже саме йому належить навчити учня способам отримання знань, навичкам аналізу отриманої інформації, умінню шукати і знаходити необхідні знання, синтезувати їх та створювати нові.

Актуальність

Щоб іти в ногу з часом, учитель повинен володіти основами інформаційних технологій, мати уявлення про найбільш поширену в даний час операційну систему Windows, уміти працювати в поширених комп’ютерних програмах, зокрема, Microsoft Word, Ехсеl, РоwerPoint і низкою інших спеціалізованих програм, пов’язаних з предметною діяльністю вчителя, користуватися Інтернетом, а також уміти використовувати знання учнів про комп’ютер, котрі останні отримують на уроках інформатики.

Вчитель , що освоїв персональний комп’ютер (ПК), швидко переконується, що з його допомогою писати, малювати, креслити і робити безліч інших справ можна більш продуктивно, ніж без нього. Набрати на комп’ютері і роздрукувати на принтері завдання для контрольної роботи значно швидше і зручніше, ніж писати їх вручну. Один раз уведені в пам'ять комп’ютера, вони можуть бути роздруковані, причому у разі потреби зміст завдань легко відкоригувати. Комп’ютер, що має доступ до Інтернету, може допомогти вчителю, учню в отриманні різноманітної і корисної додаткової інформації.

Комп’ютер універсальний. При роботі з ним можна використовувати всі корисні напрацювання програмованого навчання,  ним  можна замінити телевізор і кінопроектор, таблиці, плакати, калькулятори і багато іншого. І чим більше працюєте з певною технікою, тим швидше  ваші певні дїї доходять до автоматизму.

Сучасне інформаційне суспільство ставить перед усіма типами навчальних закладів і перш за все перед школою завдання підготовки випускників, здатних:

гнучко адаптуватися у мінливих життєвих ситуаціях,

самостійно критично мислити;

грамотно працювати з інформацією;

бути комунікабельними, контактними в різних соціальних групах; самостійно працювати над розвитком власної моральності, інтелекту, культурного рівня.

З метою інтенсифікації навчання, поряд з раніше використалися в навчанні математики класичними формами навчання в школі і в самостійній роботі учнів все частіше використовуються програмне забезпечення навчальних дисциплін: програми-підручники, програми-тренажери, словники, довідники, енциклопедії, відеоуроки, бібліотеки електронних наочних посібників , тематичні комп'ютерні ігри.

Oсновні напрями застосування комп’ютерної техніки на уроках математики :

  • підготовка друкованих роздаткових матеріалів (контрольні, самостійні роботи, дидактичні картки для індивідуальної роботи);
  •  мультимедійний супровід пояснення нового матеріалу (презентації,  навчальні відеоролики,);
  •  інтерактивне навчання в індивідуальному режимі;
  •  обробка учнями експериментальних даних (побудова таблиць, графіків,);
  •  контроль рівня знань з використанням тестових завдань;
  •  використання на уроках і при підготовці до них інтернет-ресурсів.

Як ми бачимо, сьогодні залишається відкритим питання: «Як же найбільш ефективно використовувати потенційні можливості сучасних інформаційних  технологій при навчанні  школярів, в тому числі, при навчанні математики?». Тому методична проблема, над якою я працюю останнім часом, це - «Використання інформаційних технологій на уроках математики, як засіб підвищення мотивації навчання».

Практичне значення проблеми  визначається тим, що ми намагаємося залучити до навчально-дослідницької діяльності всіх учнів, використовуючи частково – пошукові методи, проектну діяльність, парну та групову роботу.

Один з ефективних методів розвитку дослідницьких навичок у дитини - проектна діяльність. Е.С. Полат дає таке визначення методу проектів у сучасному розумінні: «... метод, що припускає певну сукупність навчально-пізнавальних прийомів, які дозволяють розв'язати ту чи іншу проблему в результаті самостійних дій учнів з обов'язковою презентацією цих результатів».

Основна ідея та реалізація

Отже, на сучасному етапі розвитку шкільної освіти проблема застосування комп’ютерних технологій на уроках математики набуває дуже великого значення. Комп’ютер з мультимедіа в руках учителя стає дуже ефективним технічним засобом навчання. Одночасно впливаючи на зоровий та слуховий аналізатори він оперативно відповідає на дії користувача, підтримуючи справжній зворотний зв'язок, тобто працює в інтерактивному режимі. Все це дозволяє: вивести сучасний урок на якісно новий рівень:

  • підвищувати статус вчителя;
  • впроваджувати в навчальний процес інформаційні технології;
  • розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку;
  • використовувати різні форми навчання та види діяльності в межах одного уроку;
  • ефективно організовувати контроль знань, вмінь та навичок учнів;
  • полегшувати та вдосконалювати розробку творчих робіт, проектів, рефератів.

Можливості комп'ютера, при використанні адаптованих до нього додаткових технологій: програмних продуктів, Інтернету, мережевого та демонстраційного обладнання, складають матеріальну базу інформаційно-комунікативних технологій.

Комп'ютер дозволяє посилити мотивацію навчання шляхом активного діалогу учня з комп'ютером, різноманітністю і барвистістю інформації (текст + звук + відео + колір), шляхом орієнтації навчання на успіх (дозволяє довести рішення будь-якої задачі, спираючись на необхідну допомогу), використовуючи ігровий фон спілкування людини з машиною і, що важливо, витримкою, спокоєм і «дружністю» машини по відношенню до учня.

Крім перерахованого, має велике значення той факт, що в процесі роботи учня і вчителя з використанням комп'ютерних технологій, учень, по-перше, поступово входить в реальний світ дорослих, виробничу діяльність сучасної людини.

По-друге, повсюдне впровадження в життя сучасної людини ІКТ ставить вчителя перед дилемою: або ти йдеш в ногу з часом, вчиш дітей по-сучасному, з використанням сучасних навчальних технологій, або відстаєш і йдеш із професії.

Мультимедійні сценарії уроків Одна з переваг використання ІКТ є різке збільшення часу самостійної роботи. Такий процес навчання дозволяє розвивати мислення, активізувати розумові процеси. Робота буде творчою, якщо в ній проявляється власний задум учнів, ставляться нові завдання і самостійно вирішуються за допомогою знову видобуваються знань.

Використання на уроках мультимедіа реалізує такі принципи:

Принцип наочності. Дозволяє використовувати на будь-якому уроці ілюстративний матеріал, аудіоматеріал, ресурси рідкісних ілюстрацій. Наочність матеріалу підвищує його засвоєння учнями, тому що задіяні всі канали сприйняття учнів - зоровий, механічний, слуховий і емоційний.

Принцип природосообразности. Використання матеріалів Інтернет викликає інтерес учнів старших класів. Використання мультимедійних презентацій доцільно на будь-якому етапі вивчення теми і на будь-якому етапі уроку. Подача навчального матеріалу у вигляді мультимедійної презентації скорочує час навчання, вивільняє ресурси здоров'я дітей.

Принцип міцності. Використання уроків-презентацій технічно дозволяє неодноразово повертатися до вивченого або матеріалу, що вивчається. Використання навчальних програм дозволяє на одному уроці викликати матеріал попередніх уроків.

Принцип науковості: перетворення цього принципу при мультимедіа навчанні отримує більш фундаментальну основу.

Принцип доступності: дана технологія інтегрується з технологією диференційованого навчання і дозволяє одночасно на уроці виводити на монітор або екран різнорівневі завдання, контрольно-тестові завдання, завдання підвищеної складності.

Принцип системності: використання уроків-презентацій дозволяє розробити систему уроків з однієї теми, а також виводячи на екран елементи попередніх уроків, пояснювати нове.

Принцип послідовності: як і на традиційних уроках, навчальний матеріал запам'ятовується в більшому обсязі і міцніше.

Практикую проведення таких уроків як при викладенні нового матеріалу, так і при повторенні пройденого.

Залікові роботи за темою, виконані учнями у вигляді презентації, творчого звіту, математичних проектів.

У класах при проходженні нового матеріалу за деякими темами учні заздалегідь готують до уроку презентації, для чого самостійно ведуть пошук в мережі Інтернет, сканують необхідні малюнки і схеми. На уроці вони виступають з цими презентаціями, пояснюючи новий матеріал.

Важливим напрямком організації позаурочної діяльності є наукова і проектна діяльність учнів, тобто виконання довготермінових трудомістких творчих завдань, що вимагають від учнів самостійної і глибокого опрацювання матеріалу. Використання інформаційних технологій створює найсприятливіші умови для організації такої діяльності. Учні виконують як індивідуальні, так і групові проекти.

Навчальний проект - організаційна форма роботи, яка орієнтована на вивчення закінченою навчальної теми або навчального розділу і становить частину стандартного навчального курсу або кількох курсів.

     Впроваджуючи   інформаційні технології  на уроках математики, як засіб підвищення мотивації навчання,  навчаю учнів працювати в парі,поступово об’єдную в групи. Учні вчаться доброзичливому ставленню до однокласників,кожна дитина має можливість висловити свою думку, переконати в правильності її. Керуючись принципами особистісного навчання, кожен урок розпочинаю  зі створення ситуації  успіху, створення проблемних ситуацій, апелювання до життєвого досвіду дітей; використовую сучасні  інформаційні технології, мультимедійні  презентації і уроки.

У своїй практиці я використовую навчальний проект як спільну навчально-пізнавальну, дослідницьку, творчу діяльність учнів-партнерів.

Проектна робота дозволяє виключити формальний характер освітнього процесу й активізує взаємодію ланцюжків «учитель – учень», «учень – учень», «учень – група» для досягнення практичного результату.

Застосовуючи інформаційні технології, організую таким учням роботу над презентаціями, проектами. Під час виконання такої роботи учні показують не тільки основний засвоєний матеріал, але й відомості з додаткової літератури, зв'язок з іншими предметами, застосування до розв'язання практичних завдань у фізиці, хімії. Вчаться аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки. І що важливо, грамотно і красиво оформляти свою роботу.

Оцінка, виставлена не за відтворення пройденого матеріалу, а за вміння самостійно розширювати свої знання, знайти їм практичне застосування, вміння працювати в колективі, є гарним стимулом для подальшого навчання.

Працюючи над своєю проблемною темою,  я дійшла до таких висновків…

Проведення уроків при комплексному застосуванні традиційних та мультимедійних технологій забезпечує набуття учнями не тільки глибоких та міцних знань, а й вміння розвивати інтелектуальні, творчі здібності, самостійно набувати нових знань та працювати з різними джерелами інформації.

Актуальність проблеми використання інформаційних засобів на уроках математики полягає в тому, що сучасні досягнення науки та техніки вимагають сучасних уроків, які враховують ці досягнення. Інформаційні засоби потрібно використовува­ти як комп’ютерну підтримку уроку в поєднанні з класичними методами навчання .

Особливим аргументом використання комп’ютерної підтримки на уроці став великий ін­терес учнів до математики та їхнє бажання оволо­діти навичками роботи з комп’ютером.

Використання інформаційних технологій дає можливість:

  • здійснювати експериментально-дослідницьку діяльність (комп’ютерне  моделювання);
  • формувати інформаційну культуру, уміння об­робляти інформацію;
  • розвивати мислення;
  • готувати учнів до майбутньої професійної ді­яльності.

   Мультимедійні засоби можна використовувати в різних ситуаціях:

  • під час вивчення нового матеріалу;
  • для узагальнення та систематизації знань;
  • для повторення;
  • для контролю засвоєного матеріалу;
  • семінари, вікторини, позаурочні заходи.

Досвід застосування електронних презентацій, виконаних в програмі Power Point показав, що підвищується якість уроку. Комп'ютерні презентації - це найсучасніші технології подання інформації. Форми і місце використання презентації на уроці залежать від змісту цього уроку, від мети, яка ставиться на уроці. При вивченні нового матеріалу використання презентації дозволяє ілюструвати навчальний матеріал. При проведенні усних вправ презентація дає можливість оперативно пред'являти завдання. Навчальна презентація може представляти собою конспект уроку. У цьому випадку вона складається з основних складових традиційного уроку: зазначається тема, мета, план роботи на уроці, ключові поняття, домашнє завдання. Для уроків математики важливе застосування анімованих креслень, коли потрібно організувати роботу учнів з графіками, кресленнями до доведення теорем і задач, виконати схему, використовувати таблицю і т.д.

Використовуючи інформаційні технології можна зробити наступні висновки:

Якою б складною і нудною не була тема уроку, вона стане, цікава школяреві, якщо навчальний матеріал на екрані представлений у фарбах, зі звуком і іншими ефектами.

Презентація з теми уроку в процесі пояснення нового матеріалу дозволяє вчителю не робити записів на дошці, а значить залишається більше часу на закріплення.

Досвід показує, що використання інформаційних технологій на уроці здатне перетворити навчальний процес, зробивши його більш ефективним і привабливим для учнів. Навчання з використанням інформаційних технологій стає для дитини творчим пошуком, від якого можна отримати задоволення і завдяки якому можна самоствердитися.

 

Інформаційні технології лише інструмент, чарівна паличка, яка дозволяє пустити весь світ у свою кімнату, стати володарем великих надбань людства, але навчити, що з цим робити може лише вчитель.

Використана література

  • Єрмаков І.Г. На шляху до школи життєвої компетентності: проектний підхід/ метод проектів: традиції, перспективи, життєві результати.  -К.: 2003.
  • Селевко Г.К. Сучасні педагогічні технології: Навчальний посібник. М.: Народна освіта, 1998. 256 с.
  • Інформаційні технології на уроках математики. Старцева Надія Олексіївна, с.н.с. Інституту електронних програмно-методичних засобів навчання РАВ.
  • Молоков Ю.Г., Молокова А.В. Актуальні питання інформатизації

освіти / / Освітні технології: Зб. наук. ст. Вип.1./Под ред.

  • Інформаційні та дистанційні технології в освіті: шлях у XXI столітті.
    • М.: 1999.
  • Новые педагогические и информационные технологии в системе образования/ Под ред. Е.С. Полат - М., 2000.
  • Інтернет - ресурси

 

ВСІМ ПРИВІТ!!!
Вхід на сайт
Архів записів
Друзі сайту
nadiya_grechishko© 2024

uCoz