Понеділок, 29.04.2024, 18:41
Сайт вчителя математики Гречишко Надії Василівни
Україна єдина
Меню сайту
Сайт існує
ПОГОДА
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Анотація

    Тема над якою я працюю: «Впровадження   інформаційних та інтерактивних технологій на уроках математики, як засіб підвищення мотивації навчання».  Я пропоную розробку уроку  для 6 класу із застосуванням  таких  технологій.

 Ця розробка уроку може бути корисною не тільки для вчителів математики, а й для вчителів інших предметів. Вона може бути використана молодими спеціалістами та педагогічними працівниками, які зацікавлені у розвитку творчої особистостi.  

Виховуючи учня, ми проектуємо майбутнє, отже освітній процес повинен забезпечити гармонійний розвиток людини, яка підростає, діяльність якої cвідома і спрямована на реалізацію засад сталого розвитку суспільства.

У власній педагогічній діяльності намагаюсь вирішити кілька важливих питань.

Перше питання:якою повинна бути людина, спроможна забезпечити сталий розвиток суспільства? На мій погляд, юна людина повинна бути щасливою, жити в гармонії з собою, суспільством, природою.

Безперечно молода людина повинна бути здоровою, а такою вона зможе стати у здоровому суспільстві на здоровій планеті. Тому головне завдання - зорієнтувати учня на здоровий спосіб життя, зміну стилю життя, здорове та природозберігаюче ставлення до навколишнього середовища.

                З метою формування екологічних знань на уроках математики слід формувати систему задач, яка розкриває питання:

  • споживання води;
  • використання води в Україні;
  • значення рослин у житті людини;
  • скорочення лісових ресурсів та його наслідки;
  • значення тварин у природі та в житті людини.

Екологічне виховання учнів на уроках математики здійснюється в таких напрямках:

- розкриття математичних закономірностей через вступні бесіди вчителя відповідно до теми уроку;

- з’ясування ролі математики в розв’язуванні екологічних проблем;

- складання графіків і діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу;

- аналізу прикладів економного та ефективного використання природних ресурсів,

- розкриття математичних закономірностей певних явищ природи.

На уроках математики слід також підводити дітей до думки, що людина - невід’ємна складова частина природи, що вона розвиваючись та задовольняючи свої потреби, впливає на навколишнє середовище.

 

 

 

 

Тема уроку: Екологічні проблеми очима математики

 

Всесвіт      належить      людині.

                      К.Е.  Ціолковський

Люби  природу  не  як  символ

Душі   своєї,

Люби   природу  не  для  себе,

Люби   для   неї

М.Рильський

ВСТУП

 

 

Мета уроку.

Навчальна:формувати в учнів навички розв’язування вправ та задач; ознайомити з екологічними проблемами нашої Землі;

Розвиваюча: розвивати логічне мислення; пам'ять, вміння аналізувати отриману інформацію; тренувати навички побудови діаграм та відсоткових обчислень;

Виховна: показати учням роль математики в розв’язувані екологічних проблем; проаналізувати приклади економного та ефективного використання ресурсів, виховувати розуміння стану екології навколишнього середовища та екологічну культуру поведінки людини, відповідальність за стан навколишнього середовища, прагнення зберігати чистоту навколишнього середовища, красу рідної землі.

 

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок

Наочність:

Плакати та рисунки дітей на тему «Ми збережемо світ», «Охорона природи – це…»

Учасники:

Помічниками учителя на уроці виступають учні  в ролях ФАУНА, ФЛОРА, АКВА (з метою пропаганди ролі вчителя, та з метою зацікавлення учнів до навчання через рольові ігри)

Обладнання:

         Робочий зошит, олівець, циркуль, лінійка, ластик, кольорові олівці, комп’ютер, презентація

Модель уроку:

Нестандартний урок на принципах дослідження

Хід уроку

І. Вступне слово вчителя.

Вчитель: Доброго дня, діти! Щасливого дня та чистого повітря вам! Кожен із нас не байдужий до того, що з нами відбувається щоденно, і кожен добре розуміє, що Земля-наш спільний дім і іншого немає і бути не може.

Найголовнішою проблемою людства є проблема виживання –проблема, що стосується кожної людини, кожної живої істоти. Ніякі блага цивілізації не замінять чистого повітря, вільних від шкідливих домішок продуктів харчування і води. Ми повинні усвідомити, що нерозумні дії людей на планеті Земля у найближчий час можуть призвести до великих нещасть і бід. Що ж потрібно нам знати і як слід діяти, щоб зберегти екологічну чистоту нашої планети, її красу для нас і наших нащадків?

Нашу голубу планету часто порівнюють з величезним космічним кораблем, який летить просторами Всесвіту. А людство – з екіпажем цього корабля. Красиві і мудрі порівняння. Але ми всі повинні осмислити, що у нашого космічного корабля немає аварійного виходу і ми не уникнемо того, що станеться на ньому.

Слайд 1

Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи: парниковий ефект, проблема чистої води, кислотні дощі, вимирання деяких видів тварин, які заносяться до Червоної книги.

Вважають також, що причиною 70% ракових захворювань у людей і тварин є порушення взаємодії організму і навколишнього середовища. Плаче хвора Земля і закликає нас стати мудрішими. 

У Державній національній програмі «Освіта» Україна XXI століття, Концепції національного виховання, проекті Концепції екологічної освіти й виховання в Україні й інших нормативних документах визначено, що метою екологічної освіти й виховання школярів є формування екологічної культури особистості, як соціального замовлення.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слайд 2

Вчитель: Сьогодні ми проведемо нестандартний урок, урок на тему «Екологічна проблема очима математики»  (записали дату і тему уроку). Сподіваюсь, ви готові? Сьогодні ми маємо виконати програму мінімум: обговорити проблеми охорони природи, розв’язати кілька задач на відсотки, побудувати кругову діаграму. А завдання програми максимум ми дізнаємось в кінці уроку.

ІІІ. Робота над темою уроку

Ви вже знаєте з засобів масової інформації, з уроків природознавства та географії, з уроків охорони здоров'я, що проблема охорони навколишнього середовища – це одна з найактуальніших проблем сучасного світу Широке коло питань, пов’язаних з охороною природи, розв’язує та вирішує наука, назву якої ми дізнаємось, відгадавши кросворд.

Слайд 3  (відгадування кросворду)

 

 

е

 

 

т

р

 

к

 

р

а

о

 

г

и

т

л

 

д

 

е

к

о

л

о

г

і

я

о

у

с

 

р

а

 

м

т

ф

а

г

е

н

е

д

р

т

и

н

у

а

р

к

 

с

м

і

 

 

 

а

я

 

 

1. Математична наука, яку ви будете вивчати у 7 класі

2. Найпростіша геометрична фігура, яку вивчали у 5 класі

3. Грецький математик, з яким ви ознайомилися у6 класі

4. Найдосконаліша замкнена крива

5. Міра вимірювання кутів

6.Наочне зображення співвідношення величин

 

  • Так, діти, це наука «екологія» - наука про довкілля (цей курс ви вивчатимете в 9-му класі). Проблема охорони природи не повинна проходи й повз нас! Вже сьогодні вчені довели, що на 20% здоров'я людини залежить від екологічного стану навколишнього середовища, де вона мешкає. Тому й ми з вами маємо зберегти все, чим пишаємося: краса наших дерев, унікальність пташиного світу Придунайських плавнів, світ рослин (ФЛОРА) та світ тварин (ФАУНА);  чистоту водойм (АКВА).

І сьогодні до нас на урок завітали Шановні гості… Зустрічайте: ФЛОРА, ФАУНА, АКВА. Доброго дня вам, шановні! Проходьте, розкажите: як ви себе почуваєте, чим пишаєтеся, що непокоїть,…?

Шановні учні, від наших гостей для вас особисто заготовлено кілька проблем (задач), й вони сподіваються, що ви їм допоможете із ними впоратись… А від себе хочу нагадати: кожен урок ми працюємо за правилом «піднятої руки», та наприкінці уроку – оцінку вашої старанності. Успіхів вам!

Слайд 4

Флора: Я, ФЛОРА, цариця всіх рослин, королева світу дерев, керівник кущів та трав, вітаю вас!!! Чи пам’ятаєте ви, скільки радощів від квітів, користі від рослин отримують люди? – так-так, але за останні роки багато рослин вимирають, мої ліси вирубують, мої квіти обривають. Лише в Україні за останні 500 років лісів стало втричі менше і тому я хочу спитати вас: «А чи завжди людина платить добром за добро, що отримує?»

-Бачу ви розумієте, що ні… А тому закликаю: «Збережіть те, що маєтеА мені допоможіть побудувати кругову діаграму розміщення лісів на Україні: Полісся – 40%, лісостеп – 25%, Карпати – 20%, південь – 10%, лісопосадки – 5%.

Вчитель:  Що таке діаграма? Які види діаграм вам відомі? Що уявляє собою кругова діаграма? Який план її побудови?

«Робота в парах»

 ( До дошки йде учень та учениця для спільної роботи: один розв’язує математичні дії, інший – виконує побудову.)

100% - 3600

1) 40% - 0,4          =>      0,4 · 3600 = 1440

2) 25% - 0,25             =>      0,25 · 3600 = 900

3) 20% - 0,2          =>      0,2 · 3600 = 720

4) 10% - 0,1          =>      0,1 · 3600 = 360

5) 5% - 0,05          =>      0,05 · 3600 = 180

Тепер виконуємо побудову діаграми.

 

 

Вчитель: Хто  з вас, шановні учні, скаже мені, на якій з названих територій ми живемо? Чи багато лісу на ній? А чи багато це для нас з вами як користувачів чистого повітря, насиченого киснем? А як можна зберегти цю кількість – правильно, через економне використання всіх предметів, що виготовляються з дерева, через посадку нових дерев, через використання макулатури тощо.

Учитель. Як же ви, учні можете дбати про чисте повітря? Що ви можете зробити для цього?

(Учні висловлюють свої думки)

І справді, багато в чому завинила людина перед планетою.

Як у минулому, так і тепер є багато прикладів згубленого впливу людини на природу. Адже вона, не чекаючи милості від природи, намагалася якомога більше від неї взяти: будувала, трощила, ламала.

Основну частину екологічно чистого повітря дають нам дерева. Детальніше розглянемо це на прикладі задачі.

 

Слайд7

Задача №1.(колективно біля дошки) Один гектар соснового лісу(20-річного лісу) поглинає за рік 9,35т вуглекислого газу і виділяє 7,2т кисню, який забезпечує дихання 200 людей. Скільки кілограмів кисню потрібно на рік для дихання учням вашого класу, школи?

Щоб розв’язати дану задачу, який теоретичний матеріал потрібно повторити?

7,2т=7200кг;

7200кг – 200 л.

Х кг – 8л

;  

Х = ;

Х=288.

Відповідь: 288кг кисню потрібно на рік для дихання учням нашого класу.

Слайд 8

Інформація для роздумів:

Використання макулатури для виробу паперу на 75% зменшує забруднення повітря та дозволяє зекономити до 40% води!

Слайд 9

Задача №2. Щоб виготовити 1 т паперу, потрібно витратити 5 куб. м ділової деревини. Школярі зібрали 2 т макулатури, з якої можна одержати 75 % чистого паперу. Скільки куб. м деревини буде заощаджено й скільки га лісу збережено від вирубування, якщо запас ділової деревини на 1 га становить 130 куб. м?

 

Слайд 10

 

2т – 100%

Хт – 75%

;  

Х = ;

Х=1,5.

Отже, з 2т макулатури вийде 1,5т чистого паперу.

2)1,5·5=7,5м3 – ділової деревини;

1га – 125м3

Хга – 7,5м3

;  

Х = ;

Х=0,06.

Відповідь:0,06 га  лісу збережено від вирубування

Інформація для роздумів:

Щорічно на Україні в атмосферу викидають 17 млн. тонн шкідливих речовин.

СЛАЙД 11

ФАУНА: Доброго дня вам, шановні! Я ФАУНА – цариця тварин і всього, що рухається. А чи знаєте ви так само багато про тварин А які були та щезли? А що ви знаєте про Червону книгу? І чому її щороку доповнюють та перевидають?

СЛАЙД 12

СЛАЙД 13

Отже, мої помічники нарахували: На Україні існує 44800 видів тварин. В Червону книгу України занесені: 41 вид ссавців, 59 видів птахів, 9 видів плазунів, 8 видів земноводних, 36 видів риб та 71 вид безхребетних. Який відсоток від загальної кількості тварин становлять ті, які занесені до Червоної книги?

Вчитель: Якого виду дана проблема? Яка це задача?

Розв'язання задачі  проведемо за допомогою інтерактивної технології «Мозковий штурм»:

«Кажіть усе, що прийде у голову».

«Не осуджуйте та не критикуйте думки  інших».

«Розширення запропонованої ідеї заохочується».

І так, починаймо!!!

  1. 41+59+9+8+36+71 = 224 (види) – в Червоній книзі України
  2. 44800 – 100%

        224 -   ? %

44800:224 = 100:х

Х = 224 · 100 : 44800

Х = 0,5% становлять занесені в Червону книгу тварини

СЛАЙД 14

Вчитель: то який відсоток ми отримали? Але скільки ж саме тварин складають цей відсоток? Які ви пропонуєте шляхи для того, щоб кількість таких тварин не збільшувалася?

Інформація для роздумів:

  1. За останні 50 років на Землі загинуло 1200 видів тварин.
  2. За одну годину автомобільного двигуна згоряє 200 літрів кисню. Добова норма, необхідна для дихання однієї людини – 80 літрів

 

СЛАЙД 15

А тепер ми зустрічаємо ще одну шановну пані. Пані та панове, до нас виходить АКВА!

АКВА: Я, АКВА, представляю увесь світовий океан! Мої води прісні і солоні; теплі й холодні; горні, наземні й підземні, і, навіть, повітряні (пара) та тверді (сніг, крига). Без мене ніхто не може жити, ані ФАУНА, ані ФЛОРА. Але за останні роки мої води стали мутні, брудні, подекуди вонючі, вони переповнені сміттям та відходами. Куди ви дивитесь, люди? Що ви собі думаєте? Адже питної води дедалі менше, скоро взагалі не буде! А що ви робите вдома? Чи економите ви? Чи бережете мої краплі – сльози? А давайте порахуємо, що за втрати я несу, коли у вашій оселі бодай один кран недостатньо закритий чи протікає…

СЛАЙД 16

Струю води товщиною в сірникову паличку на кухні бачили? А от вона за добу веде до втрати 480 л води. Скільки літрів буде дарма використано, якщо у нашому місті близько 1000 людей залишать свої крани незакритими? А скільком людям вистачило б цієї води, якщо рахувати, що в середньому людині на добу досить 3 – 4 л питної води?

Вчитель: Ця проблема на збереження води, а ми ще й час збережемо. Задача – навипередки!

СЛАЙД 17

  1. 480 · 1000 = 480 000 (літрів) втрачено за добу 1000 людьми
  2. 480 000 : 3 = 160 000 (людей)

Або:

  1. 480 000 : 4 = 120 000 (людей)

Відповідь: близько 480 000 літрів витрачається; близько 120 000 – 160 000 людей мали б змогу отримати цю «втрачену» воду.

Вчитель: Який висновок з цієї задачі? Чи завжди ви слідкує за станом крану? Чи економите воду? А які ви маєте пропозиції стосовно масового заохочення людей до збереження води?

ІV. Узагальнення знань з розглянутого матеріалу

Вчитель: багато сьогодні почули, багато зробили, а насправді треба ще стільки всього зробити! Адже питання «Охорона природи» - не нове, але дуже й дуже актуальне!!! Що ж корисного з даного уроку взяли ви? І які побажання ви зробите один одному для того, щоб наша улюбленіша Планета залишилась екологічно чистою для наших нащадків?

V. Підсумки  та висновки уроку

Вчитель підводить підсумки уроку, виставляє оцінки до журналу та щоденників учнів.

VІ. Інструктаж домашнього завдання

Задача №1.(для усного розв’язання)Якщо атмосфера містить 70% азоту, 2% вуглекислого газу, 9% домішок, то який відсотковий вміст кисню в повітрі?

Задача №2. Суходіл займає 59 %, вода займає 71 %, земної поверхні. У північній півкулі суходіл займає 39 %, вода - 61 % поверхні, а в південній півкулі суходіл займає 19%, вода - 81 % поверхні. Знайти площу, яку займає суходіл і вода на земній кулі та окремо в кожній півкулі, якщо поверхня земної кулі наближено дорівнює 510 млн. кв. м.

Побудуйте три секторні діаграми, використовуючи транспортир.

 

 

 

СЛАЙД 18

 

 

 

Вчитель. Хочу звернутися до вас такими словами:

 

Людино!Розумна істото!

Ти можеш усе на Землі.

Та знову і знову, Людино,

До тебе звертаємось ми.

Хай будуть в нас цілі дерева,

Рослини, тварини, птахи.

Людино! Людино! Людино!

Ми просимо: «Нас збережи!»

 

 

Від того як ми поведемо себе сьогодні, залежатиме наше майбутнє наступних поколінь.   Це і є наша прогрма максимуму!!!!

 

ВСІМ ПРИВІТ!!!
Вхід на сайт
Архів записів
Друзі сайту
nadiya_grechishko© 2024

uCoz